Uitlegpagina over de Route cultuureducatie Cultuurpunt

De stappen – bij hoe werkt de route

De Route Cultuureducatie is de werkwijze waarop we het programma Cultuureducatie met Kwaliteit in Gelderland vormgeven. De route biedt houvast en geeft een overzicht van de stappen die jij als procesbegeleider samen met de school kunt zetten.

De afgelopen jaren hebben we binnen CMK gezien dat de kans op een duurzame verbetering van cultuureducatie het hoogst is als de school zelf aan het roer staat. Dit betekent dat de eigen ontwikkelwens centraal staat. Dat noemen we eigenaarschap.
De Route Cultuureducatie is hierop ontworpen. Jouw rol als cultuurpunt is het zorgvuldig begeleiden en ondersteunen van dit proces, en het daarbij inzetten van je kennis, vaardigheden en netwerk.

Hoe gebruik je de Route Cultuureducatie in de opstart van CMK 2025-2028?

De Route Cultuureducatie biedt maatwerk per school. In principe zijn de eerste drie stappen (intake, Evi en routegesprek) van de Route Cultuureducatie voor iedereen gelijk. Echter kunnen de stappen op verschillende manieren worden toegepast.

Scholen die de Route Cultuureducatie al hebben doorlopen

Scholen die in CMK2021-2024 de Route Cultuureducatie al hebben doorlopen kennen het proces. Voor deze scholen kun je de overgang van CMK 2021-2024 naar deelname CMK 2025- 2028 zo soepel mogelijk maken. Dit betekent dat de route begint bij ‘2. Evi’. Neem contact op met de school, vraag of ze Evi invullen en plan een routegesprek in. Het routegesprek dient als evaluatie van CMK 2021-2024 en als start van CMK 2025-2028. Omdat je met de scholen geen apart intakegesprek voert, is het belangrijk om ook goed de verwachtingen, taken en rollen af te stemmen. Daarnaast vormen de uitkomsten van Evi input voor dit routegesprek. Aan het einde van het routegesprek kan de school aan de slag met het projectplan voor deelname aan CMK 2025-2028.

Scholen die nieuw zijn in CMK of hebben deelgenomen aan CMK 2013-2016 of 2017-2020

Voor deze scholen is het belangrijk om met een intakegesprek te starten om de verwachtingen helder te krijgen. Na het intakegesprek vervolg je de route met het invullen van Evi en het routegesprek.

Wanneer het Routeplan definitief is start de uitvoerende fase van de plannen.

Voorbereidende stappen

Intake

Stap 1

Intake

Tijdens het intakegesprek bespreken de icc’er, de directeur en de cultuurcoach hoe de deelname aan CMK eruit ziet. Samen stemmen zij rollen, taken, wederzijdse verwachtingen en de randvoorwaarden af. De Route Cultuureducatie wordt uitgebreid doorgenomen: past deze werkwijze bij de school? Hierna kan de school wel of niet kiezen voor deelname aan CMK.

Lees meer over het intakegesprek

EVI

Stap 2

Evi

Evi is een digitale vragenlijst waarmee de school inzicht krijgt in waar ze staan op het gebied van cultuureducatie en hoe ze verder willen. Door Evi eens per twee jaar in te vullen bouwt de school een dossier op dat hun ontwikkeling op het gebied van cultuuronderwijs laat zien. Hierdoor krijgt de school handvatten om cultuureducatie te versterken en te borgen.

Lees meer over Evi

Routegesprek

Stap 3

Routegesprek

In het routegesprek bespreken de cultuurcoach, de icc’er en de directeur de uitkomsten van Evi. Daarna wordt bepaald welke ontwikkelvraag de school heeft en hoe deze gerealiseerd kan worden. In het Routeplan worden de plannen zo realistisch en haalbaar mogelijk vastgelegd.

Lees meer over het routegesprek

Uitvoerende stappen: deelgebieden

Na het opstellen van het Routeplan en de begroting gaat de uitvoering van start. De doelen en activiteiten die zijn beschreven in het Routeplan zijn onderdeel van een of meerdere deelgebieden van Evi. Deze deelgebieden geven houvast en ondersteuning bij het verduurzamen en borgen van cultuureducatie in de school.

De deelgebieden – bij hoe werkt de route

Visie

In een visie beschrijft de school hoe ze denken over cultuureducatie en wat ze ermee voor ogen hebben voor de ontwikkeling van kinderen. Een visie is van belang om richting te kunnen geven aan cultuureducatie en om houvast te bieden bij het maken van de juiste keuzes. Een schoolteam voelt zich meer betrokken bij de uitvoering van activiteiten wanneer er een gedragen visie is op cultuureducatie. Lees meer over visie

Programma

Onder programma wordt verstaan: cultuurlessen gegeven door leerkrachten, workshops van vakdocenten, voorstellingen in de klas of op locatie en het bezoeken van erfgoedinstellingen. De cultuurcoach helpt de school met het maken van bewuste keuzes. Dat kan door samenhang in activiteiten te creëren en het maken van doorgaande leerlijnen. Door vakoverstijgend te werken, of door activiteiten te koppelen aan een methode. Op deze wijze werkt de school aan het borgen van cultuureducatie. Lees meer over programma

Deskundigheid

Een manier om ervoor te zorgen dat cultuureducatie geborgd wordt binnen een school, is het deskundig maken van een schoolteam. Deskundigheidsbevordering heeft het meeste effect wanneer het aansluit bij de visie van de school en de doelen die ze wil bereiken met cultuureducatie. De cultuurcoach kijkt samen met de school welke vorm van deskundigheidsbevordering het beste past bij de school. Lees meer over deskundigheid

Samenwerking

Door samen te werken met kunstenaars, kunstvakdocenten en culturele instellingen kan een school de kwaliteit van het cultuuronderwijs verhogen. De cultuurcoach begeleidt de school om vanuit hun ontwikkelvraag keuzes te maken met wie ze willen samenwerken en hoe ze dat willen doen. Lees meer over samenwerking